dinsdag 7 juni 2016

Ja of nee?

Het is een discussie die in het verleden al eens gevoerd is en nu opnieuw weer actueel is geworden. Zojuist las ik dit artikel op de (jawel ze hebben een vernieuwde website) van het AD over het wel of niet automatisch donor worden. Volgens dit artikel zou 63% van de Nederlanders het prima vinden als de donor wet wordt aangepast waardoor Nederlanders automatisch donor worden tenzij anders aangegeven.
Deze cijfers zijn overigens afkomstig uit een onderzoek van Marc de Hond dus kunnen in twijfel worden getrokken.

Op dit moment werkt het zo dat iemand pas donor is op het moment dat deze zichzelf registreert. En op het moment dat iemand zichzelf registreert heb je ook nog eens de mogelijkheid om verschillende opties aan te vinken. Zo is het mogelijk om donor te worden of aan te geven welke lichaamsdelen je wel of niet zou willen afstaan, de nabestaande te laten kiezen of expliciet niets af te willen staan. Het aantal mensen dat als donor geregistreerd staat valt alleen helaas tegen, of is minder dan nodig zou zijn, en dus hebben een aantal politieke partijen iets bedacht.
Het voorstel is dus om iemand automatisch donor te laten zijn tenzij hij of zij zelf aangeeft dit niet te willen. Precies het tegenovergestelde dus van hoe het systeem nu werkt maar, ik ben het hier geloof ik niet zo mee eens.

Vooropgesteld wil ik even zeggen dat ik absoluut geen tegenstander ben van orgaandonatie en vind dat zo veel mogelijk mensen zichzelf zouden moeten registreren. Maar de vraag is of je dit vanuit de overheid zou kunnen en mogen sturen. Ik denk van niet! Persoonlijk ben ik van mening dat donorregistratie ten alle tijden een iemands eigen keus zou moeten zijn en dus niet 'automatisch' gereguleerd mag worden. De keuze die een mens hier maakt is namelijk of iemand iets van zichzelf (een lichaamsdeel) zou willen afstaan en zo ja, welk deel wel en welk deel niet. Een beslissing als deze mag wat mij betreft nooit maar dan ook nooit door iemand anders (dus ook geen overheid) genomen worden.

En dan is er nog een praktisch punt. Bij donor registratie is het zo dat je verschillende opties aan kunt vinken. Als we donor registratie automatisch invoeren, welke keuze geven we dan automatisch aan? Ik weet namelijk van een hoop mensen dat ze bijvoorbeeld wel iets af willen staan maar absoluut niet willen dat er bijvoorbeeld in hun gelaat wordt gesneden.
Kortom: laten we het systeem laten zo als het nu is hoe weinig registraties dit jammer genoeg dan ook oplevert. Maar registreer vooral als je dat nog niet gedaan hebt, is belangrijk en kan op donorregister.nl.

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home